Ösztöndíjprogram hivatott segíteni az óvodapedagógus-utánpótlás szavatolását. Gyakorlati tapasztalatszerzéssel, anyagi hozzájárulással támogatja a pályakezdőket a Református Óvodapedagógus Tanulmányi Ösztöndíj és Mentor Program. A projektben egymástól tanul mentor és ösztöndíjas.
Szakaszos kezdetek
Az induláskor felmérték a fejlesztési programban részt vett óvodák fenntartóinak igényeit – hangsúlyozta Répásiné Pethő Melinda, a Magyarországi Református Egyház országos óvodafejlesztési programjának szakmai vezetője. A téma egyik érdekességének, egyben nehézségének nevezte, hogy míg a nagyvárosokban könnyebb óvodapedagógust találni, a kistelepülésekbe – amelyek távol esnek mindentől – nagyon nehéz.
Kulcsfontosságúnak nevezte az előrelátó gondolkodást is, hogy biztos legyen a folyamatos utánpótlás, és olyan fiatal szakembereket képezzenek, akiknek mindenki örül. Céljuk, hogy keresztyén hivatástudattal megáldott, megfelelő gyakorlati tapasztalattal felvértezett óvodapedagógusok kerüljenek az intézményekbe.
Elmondása szerint a program három szakaszból áll. Az első, amikor ösztöndíjat kap a hallgató, illetve a második félévben három hónapig konzulens, tutor segíti. Júniusban, a diploma megszerzése után indul a második, mentorálási szakasz. Rendszerint szeptembertől az adott óvodában mentort kap maga mellé, aki hat hónapig egyengeti a gyakornoki útját. A harmadik szakasz pedig az innen számított további egy év, amíg ő munkaviszonyban áll a számára otthont adó református óvodával.
Kitért arra is, hogy a tapasztalatokból kiindulva, a következő tanévtől tervezik kibővíteni a pályázati felhívást. Így nemcsak az országos óvodafejlesztési projektben résztvevők, hanem más református óvodák is pályázhatnának. Újra készítenek nagy országos felhívást, hogy megtudják, mely intézmények fogadnának hallgatókat, hiszen nagy segítséget nyújthatnak ezek az óvodák a mentori programban.
Útmutatás és pályaválasztás
Mindenképpen református óvodában szeretne elhelyezkedni, azért jelentkezett a programra – ezt már Kollár Lilla pedagógiai asszisztens, ösztöndíjas mondja, aki a Pécsi Református Kollégium Óvodájában végez óvodapedagógiai gyakorlatot. Jó lehetőségnek látja az ösztöndíj programot. Megtanulhatja az óvodai munkát, hogy milyen gyerekek között jelen lenni minden nap, és az anyagi kiegészítés is számít.
Megtapasztalhatta, hogy a problémás gyerekekhez másképp kell fordulni, sokkal több türelemmel, figyelemmel. Véleménye szerint ebben a szolgálatban mentálisan el lehet fáradni, s ez teljesen más, mint a fizikai terhelés. De azt a szeretetet és hálát, amelyet a gyerekek nyújtanak, illetve visszaadnak, nincs mivel összehasonlítani: ezt meg kell tapasztalni! Sok kisgyerek rendkívül hálás a figyelemért, a szeretetért. Ez a program az ő számára továbbtanulási útmutatás is: milyen képzésekre érdemes jelentkeznie, amelyek segíthetik munkáját a későbbiekben.
A most pályaválasztás előtt állóknak Lilla azt javasolja: ha valaki szeret gyerekekkel foglalkozni, mindenképpen válassza ezt a szakmát. Tapasztalja meg, milyen az óvodai élet. Leírhatatlannak nevezte azt az érzést, amit a gyerekek visszaadnak. Nagyon sokszor elérzékenyül, mennyire hálásak tudnak lenni a kicsik. Az óvodapedagógiai pályát biztosnak gondolja, hiszen mindig szükség lesz olyan szakemberekre, akik törődnek a gyerekekkel.
Lilla pedagóguscsaládból származik, édesanyja is már harminc éve dolgozik ezen a pályán. Általa nagyon sok időt töltött óvodában, gyerekek között. Ennek köszönhetően könnyen megértik egymást a gyerekekkel, megtalálták a közös hangot jókat szoktak játszani. Szeret közöttük lenni, számára ez természetes.
Egymástól tanulva
Hegedűsné Rutai Hajnalka, a Pécsi Református Kollégium Óvodájának gyakorlatvezetője bízik benne, a program a későbbiekben is kitart, hiszen a mai világban tényleg nehéz a kezdő óvodapedagógusoknak. Ez a lehetőség pedig anyagi biztonságot is nyújt a pályájuk elején, ami motiváló lehet. Örömmel tapasztalja, a Zsinat is érzékenyen reagált a pedagógushiányra, támogatja a szakember-utánpótlást, a tárgyi eszközök biztosítása mellett.
Mentoráltjáról, Lilláról úgy vélekedik: könnyű dolguk volt vele, részben azért, mert ő is református. A Pécsi Református Gimnáziumban végzett, hasonló értékeket, elveket képvisel. Könnyebbségnek nevezte, hogy tovább tudja adni ezeket az értékeket a gyerekeknek, támogatta őt lelkileg is. Kiemelten figyelte azt is, hogy a tanult módszertant, gyakorlatot miként tudja alkalmazni a gyerekek között. Az intézményben örülnek annak, hogy a Jóisten hozzájuk vezérelte.
Hajnalka kiemelte még: a program alatt egymástól tanultak, és érzékenyen fordultak egymás felé. Az óvodában úgy élnek, mint egy család, közösek a céljaik és az érdekeik.