A legnépszerűbb tíz hirdetés közé került egy keresztyén videó az amerikai futball döntőjén, a Super Bowl-on vetített reklámok közül. A He gets us (Ő megért minket) kampány keretében készült hirdetéseket a politikai bal- és jobboldalról egyaránt bírálták, de úgy tűnik, hatásosan szólítják meg az embereket.
A Super Bowl az Amerikai Egyesült Államok talán legfontosabb, míg a világ egyik legnézettebb sporteseménye. A helyszínen több mint hatvanezren, a televíziós közvetítést pedig csak Amerikában 113 millióan nézték, sőt a szünetben, igaz, csak kis időre, de 118 millió nézőt szögezett a képernyők elé. Bevett szokás, hogy amíg a csapatok a szünetben pihennek, a szervezők óriási showműsorral szórakoztatják a nézőket, és több tucat reklámot vetítenek le. Nem átlagos hirdetésekről van szó, egy harminc másodperces televíziós megjelenés nagyjából hétmillió dollárba kerül, és a legtöbb cég kifejezetten erre az alkalomra készít reklámokat.
Ő megért minket
Idén, miközben a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles játékosai a második félidőre készülődtek, a reklámok között két keresztyén blokk is feltűnt, amelyek azt próbálták bemutatni, hogy milyen közel áll Jézus az emberekhez, és megért mindenkit. A reklámot a Servant Foundation nevű, magánadományokból működő, Kansas államban bejegyzett nonprofit szervezet rendelte meg. A He gets us (Ő megért minket) kampány nem csak a Super Bowl alatt zajlott. Összesen százmillió dolláros hirdetési kampányról van szó, amely rövid videós hirdetésekkel mutatja be Jézus emberi oldalát. „Bármivel nézel is szembe, Jézus is szembenézett vele” – hirdeti a kampány. A szervezetnek már a Super Bowl előtt is voltak sikeres videói, a Lázadó (Rebel) című például tizenegy hónap alatt 122 milliós nézettséget ért el a YouTube videomegosztón.
Jesus didn’t want us to act like adults. #HeGetsUshttps://t.co/83st2vLhmy pic.twitter.com/ScC6wmOj7S
— HeGetsUs (@HeGetsUs) February 13, 2023
A Super Bowl-on levetített két hirdetés közül az egyik a Legyél olyan, mint egy gyerek! (Be like a child!) volt, amely azt az üzenetet hordozta, hogy Jézus nem akarja, hogy olyanok legyünk, mint a felnőttek, és hozzá a gyermeki jó szándékot és ártatlanságot bemutató képeket sorakoztatott fel.
A második hirdetés a Szeresd az ellenségeid! (Love your enemies!) címet viselte, ez pedig egymásnak eső embereket mutatott be, és azt az üzenetet közvetítette, hogy Jézus szerette azokat is, akiket mi gyűlölünk.
Jesus loved the people we hate. #HeGetsUs https://t.co/NcJdEoyCaJ pic.twitter.com/TFlxxCLBM7
— HeGetsUs (@HeGetsUs) February 13, 2023
A két hirdetés elnyerte a nézők tetszését is, a közel ötven levetített reklám közül az első hirdetés nyolcadik, a másik tizenötödik lett az Amerikai Egyesült Államok és a világ egyik legnagyobb példányszámú napilapja, az USA Today felmérése szerint.
Mi megértjük őt?
Annak ellenére, hogy a kampány üzenetei között pont a megértés és a szeretet szereplenek, az amerikai politikában vitát indított el, jobbról és balról egyaránt támadták.
A Demokrata Párt radikális balszárnyához tartozó Alexandria Ocasio-Cortez képviselő például azt írta a Super Bowl alatt Twitter-profilján, hogy az ilyen hirdetések csak a fasizmust igyekeznek jobb színben feltüntetni. A politikus azt is hozzátette, nem gondolja, hogy Jézus százmillió dollárt költene egy hirdetési kampányra. Ez a támadás a republikánusok mellett több mérsékelt demokratánál is kiverte a biztosítékot, de így is sokan vélték úgy, hogy ekkora összeget költeni ilyen hirdetésekre nem jó ötlet. –
Jézusnak nincsenek imázsproblémái Amerikában, legfeljebb az egyházaknak – mondta Kevin M. Young bibliakutató a CNN hírtelevíziónak. Szerinte ez a hirdetés nem segít Jézus megítélésén, de sokan gondolhatják azt, hogy a pénzt jobban is el lehetne költeni, például rászorulók segítésére. – Szeretni az ellenségeidet egyenlő a fasizmussal? – válaszolt Ocasio-Corteznek a Twitteren Lee Ziemba, volt amerikaifutball-játékos.
A demokrata oldalról érkező kritika részben annak köszönhető, hogy a kampány támogatói között olyan szervezetek is vannak, amelyek támogatják az abortuszellenes kampányokat és az LMBTQ-ellenesnek tartott törvényeket. Az egyik nagy támogató David Green, a Hobby Lobby üzletlánc alapítója, aki sikeresen küzdött azért, hogy bizonyos cégek megtagadhassák a fogamzásgátlás egészségügyi költségeinek kifizetését munkavállalóiknak. (Az Egyesült Államokban az egészségbiztosítás a munkavállaló és a munkáltató közötti megállapodás része.)
Miközben a demokraták balszárnya és számos liberális lap a kampány mögött álló szervezetek miatt indított támadást, a republikánusok jobbszárnyánál az üzenet volt az, ami nem nyerte el mindenki tetszését. Többen azzal kritizálták a hirdetéseket, hogy szélsőbaloldali üzeneteket közvetítenek, népszerűsítik a bevándorlást és a sokszínűséget. Különösen az a videó váltott ki nagy felháborodást egyes jobboldali körökben, amely Latin-Amerikából menekülő családokat mutatott be, és azt írták a végére: „Jézus is menekült volt.” – A nyitott határok talán bibliaiak? – tette fel a kérdést Charlie Kirk az egyetemeken kampányoló jobboldali szervezet, a Turning Point USA (Fordulópont) alapítója.
Jézus mindenkiért jött
Miközben a politikusok és a közszereplők egy jó része azzal volt elfoglalva, hogy politikai kategóriákba skatulyázza be a videók üzeneteit, a Google adatai szerint az Egyesült Államokban ugrásszerűen megnőtt a Super Bowl ideje alatt vagy után a szervezet nevére indított keresések száma, de az átlagnál jóval többen kerestek rá Jézus nevére is.
Chris Broussard sportkommentátor, a kampány szóvivője a Christian Headlines portálnak elmondta, a céljuk az, hogy a Jézust övező tévhiteket eloszlassák. Hozzátette: – Jézus nem egy vagyoni osztály vagy egy nemzet tagjaiért jött a Földre, hanem mindenkiért.
A He get us kampány 2022 márciusában indult, és a következő években összesen kétmilliárd dollárt terveznek elkölteni hirdetésekre, amelyek egy weboldalra irányítják az érdeklődőket, ahol bibliai részleteket olvashatnak és jobban megismerkedhetnek Jézussal.