Az örmény reformátusok nem felejtenek

Miben nyilvánul meg az örmény identitás? Hogyan élnek a közel-keleti reformátusok? Mennyiben változtatta meg az életüket a szíriai polgárháború? Ez is kiderül a közel-keleti utazásról szóló beszámoló harmadik részéből.

Bejrúti tartózkodásunk alatt elsőként a Közel-keleti Örmény Református Egyházak Uniójának székházába látogattunk el, ahol Megerdich Karageozian egyházelnök fogadott minket. Mint megtudtuk, az Oszmán birodalomban szultáni engedéllyel létrejött örmény protestáns közösség az 1915-ös, másfél millió áldozatot követelő népirtást követően szóródott szét szerte a világban. Sokan először Aleppóban és más szíriai, libanoni városban telepedtek le, innen költöztek tovább Európába, Amerikába és Ausztráliába.

kép

„Ma ugyanez történik: embereknek háború, gazdasági kényszer, vallási és etnikai villongások miatt kell elhagyniuk az otthonukat” – mondta a szíriai helyzetről az egyházelnök, akinek édesapja egy éves volt, amikor szüleivel Aleppóba érkezett. Törökország a mai napig nem ismeri el a 100 évvel ezelőtt történteket, Megerdich ellenben zakója hajtókáján viseli – az örmény kereszt mellett – a nefelejcs alakú kitűzőt, így emlékezik családja és népe kálváriájára.

Mára a közel-keleti örmény református uniónak 9500 tagja és 25 gyülekezete él Szíriában, Libanonban, Törökországban, Görögországban, Egyiptomban, Iránban és Irakban, de az ausztráliai közösségek is ide tartoznak. A tengerentúli diaszpóra mellett más hasonlóság is van a Magyar Református Egyházzal: ők is a reformáció kálvini ágához tartoznak, a központi egyházszervezet ellenére gyülekezeteik nagyfokú autonómiával bírnak. A gyermekkeresztséget gyakorolják, viszont az általunk ismert konfirmáció nincs meg náluk. Minden újszülöttet az egyház gyermekeinek tekintenek, de tudatos döntést és személyes hitvallást követően, jellemzően 17-18 éves korban válnak a gyülekezet teljes jogú tagjaivá. Épp ezért nagyon fontos számukra az ifjúsági munka, fiatalok hitélei oktatása – az úgynevezett belső evangelizáció részének tekintik azt. 

kép

„Nemcsak a háború, hanem a munkanélküliség miatt is fogy a közel-keleti örmény református közösség” – mesélt nekünk az egyházelnök a térségben tapasztalható, kárpátaljaihoz hasonló gazdasági nyomásról. Megerdich erősen fogalmazott: egyszerűen szociális és gazdasági deportációnak nevezte a hazánkban másik szemszögből, gazdasági migrációként szemlélt folyamatot. Mégis, mit tehetnek akkor, amikor egyháztagjaik sorra Európába költöznek? Igyekeznek utánuk nyúlni: testvérkapcsolataikon keresztül kísérik őket, a nyugat-európai örmény református unió számos gyülekezete növekedett az elmúlt években. Azonban sok helyen, így Magyarországon sincs igazi lelki otthonuk.     

Éppen ezért számukra is legalább annyira fontos az identitás kérdése, mint a magyar reformátusoknak. Mit jelent örménynek lenni? Hazát, vallást, anyanyelvet, kultúrát, gyökereket? Ezt a kérdésünket már Nishan Bakalian, az unió ökumenikus kapcsolatokért felelős vezetője válaszolta meg: „A nyelv nemcsak kommunikációs eszköz, hanem ablak a világra, egyfajta világlátás, sajátos gondolkodásmód, ezért kell megtanítanunk rá a fiatalokat, bárhol is éljenek.” Ha valaki, ő tudja, miről beszél, hisz az Amerikai Egyesült Államokban született, örmény bevándorlók családjában, és felnőttként sajátította el ősei nyelvét.

kép

Gondolkodásmódjukra jellemző, hogy békeidőben is komoly hangsúlyt fektettek az oktatásra, 23 általános és 4 középiskolát, valamint egy egyetemet működtetnek a Közel-Keleten. Emellett a szír polgárháború kitörése óta jelentős forrásokat mozgósítanak a helyben maradt, vagy az ország más részébe és Libanonba menekült emberek megsegítésére – fűtőanyaggal, vízzel, élelmiszerekkel, higiéniai eszközökkel és oktatással.

Akkor is befogadták a menekülő muszlimokat, amikor Izrael 2006-ban megszállta Dél-Libanont, most is nyitottak, azonban a helyzet teljesen más – mondják vendéglátóink. Nem látják ugyanis a konfliktus végét a szomszédos országban, a libanoni kormányzat pedig nemzetközi támogatás nélkül hosszútávon nem képes megfelelően ellátni másfél millió szíriai menekültet. A libanoni emberek féltik a megélhetésüket és attól tartanak, hogy a krízisbe belerokkan a gazdaság.

Örmény vendéglátóink elvittek minket egyházuk Szociális Akció Bizottságának bejrúti központjába. Bourj Harmou a főváros egy etnikailag sokszínű negyede, ahol sok migráns is él – itt nyújtanak szociális ellátást és működtetnek idősotthont. Jelenleg négyszáz családdal, többségében örmény menekültekkel vannak kapcsolatban.

kép

Az épületben már több éve tanoda-program is működik, a svájci protestáns segélyszervezet, a HEKS támogatásával heti öt napon fogadnak gyermekeket délutánonként. Miközben be-bekukucskálok egy-egy tanterem ablakán, Taline, a program vezetője arról beszél, hogy munkájukkal az iskolai oktatásból való kiesést, a nehéz körülmények között élő diákok leszakadását próbálják megakadályozni.

Otthonos, elfogadó légkört biztosítanak a gyermekek és tinédzserek számára, ahol nap mint nap elkészíthetik házi feladatukat, felkészülhetnek vizsgáikra és közösségi programokon vehetnek részt. 6-7 gyerek tanul egy csoportban, a Szíriából érkezőknek segítenek felzárkózni, hogy megfeleljenek az itteni, sokkal komolyabb iskolarendszer támasztotta nehezebb követelményeknek.

kép

Azok a keresztyének, akikkel ma találkoztunk, láthatóan nem félnek, legalábbis az Istenbe vetett bizodalmuk olyan valóságos, hogy legyőzi félelmeiket és erőt ad nekik a mindennapok harcaihoz, az odaforduláshoz a bajban lévőhöz. Talán annak is köze van ehhez, hogy az örmény reformátusok nem felejtenek.

Feke György, fotó: Kanizsai-Nagy Dóra

Szíriai útinaplónk

összes cikkét itt találják