Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere megnyitójában, kedden arra hívta fel a figyelmet, hogy az 1960-as, 1970-es évekből, illetve a nyolcvanas évek elejéről származó alkotások gyűjteménye, melyet később, a szülők halála után gyermekeik - Zsolt, Géza és Áron - tovább gyarapítottak, érvényes üzeneteket hordozott akkor és hordoz ma is. Úgy fogalmazott: egy család szemén keresztül láthatók mintegy fél évszázad alkotásai.
A miniszter Németh Géza tevékenységét méltatva kiemelte: nagyon sok feladatot végzett el mások helyett. Személyiségéről szólva egyebek mellett a nyitottságot emelte ki, amely közéleti vagy felekezeti nyitottságként, vagy a kultúrára nyitottságként jelent meg.
Balog Zoltán – a kiállítás címére utalva – szólt arról is, hogy a transzcendencia ott van a hétköznapokban, a kultúrában, csak föl kell fedezni, és ehhez kellenek a művészek. Hozzátette: minden igazi hit kultúrát hoz létre, formál és megőriz. És mindez fordítva is így van, a kultúrában mindig van valami, ami túlmutat a matérián.
A házaspár az 1950-es években kibontakozó Református Megújulási Mozgalom elkötelezett híve volt. Ennek keretében aktív közösségépítő tevékenységet folytattak, ifjúsági táborokat, ökumenikus összejöveteleket szerveztek, az elsők között kezdték el a határon túli magyarok támogatását, az Erdélyből jött magyarok megsegítését. Németh Gézát politikai okok miatt 1972-ben eltiltották lelkészi hivatásától, megélhetésüket rézkarcárusként biztosította. Képügynöki tevékenysége során kortárs magyar képzőművészek (mások mellett Somogyi Győző, Borsos Miklós és Szántó Piroska) főként keresztyén tematikájú műveiből kollekciót hozott létre. (valasz.hu)
Németh Zsolt, az Országgyűlés külügyi bizottságának elnöke köszöntőjében felidézte, hogy amikor édesapját 1972-ben elbocsátották a lelkészi állásából, „palástvesztésre ítélték", képek értékesítésével tartotta el a családot. Ennek következménye, hogy ma több száz alkotásból áll a gyűjtemény – tette hozzá, megjegyezve, hogy ebből a keserűségből és kilátástalanságból egyedülálló módon létrejött olyan anyagi biztonság, amely új alkotóközösség létrehozásához, majd ennek révén egy művészi közösséghez vezetett. De az egzisztenciális biztonság egyúttal országos evangelizációs munkát is lehetővé tett – mutatott rá. Németh Zsolt a szilasligeti evangelizációs hétvégi házukra visszaemlékezve kiemelte: a művészet a misszió eszközévé is vált ennek a földalatti ökumenikus evangelizációs kisközösségnek.
Németh Zsolt az MTI-nek elmondta: a szülőknek fontos volt egy keresztyén kortárs képzőművészeti gyűjtemény létrehozása akkor, amikor ez csak marginális szerepet tölthetett be a művészetpolitikában. Hangsúlyozta azt is, hogy a gyűjteményben egymás mellett vannak a hazai és a határon túli magyar alkotások.
További képek a megnyitóról és a kiállításról a hirado.hu oldalán tekinthetők meg.
Forrás: MTI, fotó: Szigetváry Zsolt